In 1850 bezat Overmere zoals in vele andere gemeenten een koormaatschappij:
De Verenigde Vrienden. Een aantal bestuursleden, toen meestal de notabelen van het dorp, besloten om naast deze zangmaatschappij, ook een fanfare op te richten.
Er werd een inschrijvingslijst geopend en geld ingezameld bij de begoede inwoners van Overmere.
Er werd 1.412 Belgische Frank ingezameld waarvan 24 muziekinstrumenten konden worden aangekocht. Op 26 december 1864 vertrok voor het eerst een stoet met de instrumenten als blikvangers. De fanfare van Overmere is dus gegroeid uit een zangmaatschappij en nam de naam "De Verenigde Vrienden" ervan over.
Zij nam als kernspreuk aan : "zachtjes aan".
Uit de werkende leden van deze zangmaatschappij werd op 3 januari 1865 een "commissie van zeven" verkozen. Deze commissie zou zorgen voor de oprichting van het bestuur. Ondertussen werden de 24 instrumenten uitgereikt aan welwillende aspirant-muzikanten en konden de repetities beginnen.